OFF-ROAD ÚTMUTATÓ

Néhány alapszabályt és az "öregek" tanácsait megfogadva szinte bárki tud off-road terepen vezetni egy Jeep® 4x4-est. Kattintson egy-egy kifejezésre a tartalomjegyzékben, hogy megismerkedjen az alapokkal. És biztos ami biztos, hüvelykujjakat fel!

LEGYEN FELKÉSZÜLT

Mindig vizsgálja át járművét off-roadozás előtt! Győződjön meg arról, hogy az akkumulátor rögzítve van, a vezetékek jó állapotban vannak, a folyadékok szintje megfelelő, beleértve az üzemanyagot is! Ellenőrizze, hogy a gumiabroncsok jó állapotban vannak-e, és megfelelő-e bennük a nyomás! Ne utazzon egyedül, különösen ismeretlen terepre!

LEGYEN KÖRÜLTEKINTŐ

Amikor off-road terephez ér, kapcsoljon összkerékhajtásra, amikor úgy érzi, hogy plusz vonóerőre lesz szüksége. Nehéz akkor bekapcsolni az összkerékhajtást, ha már elakadt. Érdemes folyamatosan nézi a terepet balról jobbra, hogy pontosan lássa, ha valami az útjába kerül. Ha csak a bal oldalt nézi, jó eséllyel kerülhet bajba a jobb oldalon. Ne hajoljon ki a kocsiból, hogy lássa az Ön előtt lévő terepet (erre való a Wrangler lehajtható szélvédője). Sok tapasztalt szakember javasolja, hogy nehéz terepen tartsuk felfelé hüvelykujjunkat, nehogy beakadjon a kormánykerék küllőibe. Például, ha a kerék hirtelen lecsúszik egy szikláról, a kormánykerék megindulhat és a küllők elkaphatják a hüvelykujjat, ami nagyon fájdalmas. Általánosságban a szervokormánnyal szerelt járművek - mint amilyenek a Jeep®-ek, csökken a kormánykerék hirtelen elforgásának lehetősége.

VEGYE KÖNNYEDÉN

A nehéz off-road terepen való vezetéshez nem szükséges nagy sebesség és teljesítmény. Összkerékhajtással és felezővel a Jeep®-ek alapjáraton átsegítik Önt az akadályokon. Manuális váltóval legtöbbször a legjobb megoldás a kuplung lassú felengedése a legalacsonyabb sebességfokozatban. Ami azt illeti, a Rubicon Trailen az átlagsebesség terepezés közben mindössze 2-7 km/óra.

HÓ ÉS SÁR

Általános szabály, hogy havas vagy sáros útfelületen ajánlott a kapcsolható összkerékhajtás használata. Olyan állandó rendszerrel, mint a Quadra-Trac I®, Önnek semmit nem kell tennie. Erős havazásban vagy vontatáskor, vagy ha plusz rásegítésre van szükség alacsony sebességnél, kapcsolja be a felezőt az osztómű 4WD-LOW állásba kapcsolásával (a Quadra-Trac I és Quadra-Trac® SRT® rendszerek nem rendelkeznek felezővel). Ne kapcsoljon alacsonyabb fokozatba, csak ha szükséges a vonóerő és az előre haladás megtartása érdekében. A motor túlpörgetése a kerekeket is túlpörgetheti és elvész a tapadás. Ha havas vagy sáros úton úgy érzi, hogy veszít a tapadásból, forgassa a kormánykereket gyorsan jobbra és balra. Ez általában segít a kerekeknek új felületen megkapaszkodni, és kihúzni a járművet szorult helyzetéből. Ha a tapadás megszűnt, ÁLLJON MEG. A kerék pörgése csak még mélyebbre ássa az autót. A legfontosabb dolog, hogy megtartsuk a lendületünket.

HOMOK

Homokos talajon a jobb tapadás érdekében engedjen ki 1 bar levegőnyomást a hagyományos gumiabroncsokból. (Megfelelő körülmények esetén térjen vissza a normál gumiabroncs-nyomásra.) Próbáljon magas-fokozatú (felező nélküli) 4WD üzemmódban vezetni, hogy a jármű előre haladását fenntartsa. A homok típusától függően felezős 4WD üzemmódok és a fokozatok váltogatása szükséges lehet. Ha lehetséges, próbáljon nagyobb ívben kanyarodni. A szűk kanyarodás hirtelen lelassíthatja a járművet, így az elakadhat. Fontos újra elismételni, hogy a jármű lendületének fenntartása a cél.

MEREDEK EMELKEDŐK

Meredek emelkedők megmászásakor MINDEN esetben az emelkedőre merőlegesen fel,- vagy le menjünk. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy mi vár ránk a túloldalon, mielőtt felmegyünk. Az emelkedő lábánál mindig nagyobb erőkifejtésre van szükség. Vegyen vissza a vonóerőből, ha már majdnem felért, vagy áthalad a csúcson. Ha hegynek felfelé megállna, hátramenetben haladjon visszafelé. Lejtőn való haladáshoz, mindig a legalacsonyabb fokozatot válassza manuális váltó esetén. Lejtőn való haladáskor ne nyomja ki a kuplungot, hagyja a járművet a fokozatban haladni. Ellenkező esetben a kuplung súlyosan megrongálódhat. Hagyja, hogy a sebességfokozat és a motorfék lassítsa a járművet, csak kisebb korrekcióhoz használja a féket. Automata sebességváltó esetén használja a felezőt és a hozzá tartozó üzemmódokat. FIGYELEM: SOHA ne hajtson emelkedőre oldalról. Amennyiben az emelkedő túlságosan meredek, és nem biztos abban, hogy Ön, vagy járműve le tudja győzni, ne induljon el. Soha ne közelítsen oldalról egy meredek emelkedőhöz, mert az a jármű stabilitásvesztésével járhat. Az off-road vezetés számos kihívást tartogat. Emlékezzen a figyelmeztetésre: menjen olyan lassan, ahogyan csak lehet. Hagyatkozzon a józan észre, és mindig a biztonságot tartsa szem előtt.

SZIKLAMÁSZÁS

Nem véletlenül hívják mászásnak. Használjon felezőt és csak hagyja, hogy a jármű átmásszon (olyan kevés gázzal, amennyi épp szükséges) olyan akadályok felett, mint a sziklák vagy a farönkök. Egy 25 cm hasmagassággal rendelkező jármű nem fog áthaladni egy 30 cm nagyságú sziklán! Irányítsa a kereket a szikla tetejére és lassan haladjon át rajta. Ha karcolás hangját hallja, ne pánikoljon. Jeep® 4x4-es járműve alvázvédő lemeze, illetve alsó,- oldalsó védőlemeze (ez az elem a vásárolt, vagy bérelt Jeep 4x4-es jármű típusától, illetve annak felszereltségétől függ) felfogja az ütés erejét. 0,2-0,3 barral alacsonyabb légnyomás a gumikban segít a jobb tapadásban és megelőzheti az abroncs kilyukadását. (Megfelelő körülmények esetén térjen vissza a normál gumiabroncs-nyomásra.) Emlékezzen arra, hogy a sziklamászás ideális sebessége 2-5 km/óra.

HALADJON ÓVATOSAN

Hagyja jobb állapotban a természetet, mint ahogyan találta. Figyelje a kihelyezett táblákat és maradjon az off-road vezetésre kijelölt útvonalakon és területeken. Hagyatkozzon saját ítélőképességére, mikor egy terület szépségének és érintetlenségének megóvásáról van szó. Ne dobjon el semmit, sőt inkább szedje fel a mások által hátrahagyott hulladékot. Ha a terep nagyon érzékenynek tűnik, válasszon másik utat. További információkért kattintson a treadlightly.org. oldalra. Hagyja jobb állapotban, mint ahogyan találta!